Интересни факти за Кока-Кола
Легендарната рецепта на Кока-Кола
Рецептата разбира се е търговска тайна и до нея имат достъп само двама души. Името, което носи безалкохолната напитка Кока-Кола идва от две съставки вложени в нея, а именно: листа от кока и плодове от кола. Други съставки в легендарната напитка са вода и захар. Предполагаеми ингредиенти са карамел, кофеин, фосфорна киселина, а отличителният вкус е благодарение на сок или масло от лимон, портокал и ванилия. В Европа Кока-Кола е със съдържание на захар, докато в САЩ подслаждането е с царевичен сироп. Съдържанието на кофеин в напитката е предмет на съдебни спорове в началото на 19 век. Към днешна дата в литър Кока-Кола съдържанието на кофеин е максимум 150 милиграма. Благодарение на кофеина и на естественото съдържание на кокаин в листата от кока се дължи и енергизиращия ефект на напитката.

История на Кока-Кола
Кока-Кола е газирана безалкохолна напитка, известна по целия свят като една от най-харесваните и продавани търговски марки. Историята на напитката започва през 1886 год. в гр. Атланта в САЩ от фармацевт на име Джон Стайт Пeмбъртън. Той изобретил кокауайн, което е комбинация от вино и кокаин, наречен Кока. Този сироп е бил за лекарствени цели, като основното му предназначение е да лекува главоболие. След добавянето на газирана вода, освежаващата напитка се е продавала за 5 цента чашата в автоматите за газирани напитки. След забраните за алкохол, наложени по това време, виното в рецептата трябвало да бъде заменено с безалкохолен сироп. Франк Робинсън е името зад което стои уникалният шрифт на името Coca-Cola. Първата вестникарска реклама на безалкохолната напитка се появява във вестник “Атланта Джърнъл” , където с подканващ текст към гражданите да опитат новата напитка се вижда и отличаващият червен надпис. Напитката бавно набирала скорост и то само от уста на уста, което довело до покачване на продажбите стремглаво. През първата година от своето съществуване, безалкохолната напитка се продавала средно по 9 чаши дневно. През 1888 Д-р Пембъртън решава да продаде тайната рецепта на бизнесмен с голям търговски нюх.
Името на Кока-Кока е заело лидерски позиции на световният пазар за безалкохолни напитки през 20 век, благодарение на бизнесмена Айса Кендлър,чийто маркетингови кампании придобиват огромен успех и налагат марката като предпочитано освежаващо питие. Кендлър създал компания, която произвежда и доставя Кока-Кола. Благодарение на качествата и вложените усилия в маркетингови стратегии за популяризиране на марката до 1892 год. се стига до увеличаване на продажбите десетократно. 1894 година е годината, в която се построява първата фабрика за производство на сиропа извън Атланта. През следващите години се откриват и заводи в Чикаго, Илинойс и Лос Анджелис. Кедлър се е стремил Кока-Кола да достигне своя връх, като предпочитана напитка в цяла Америка.
За пръв път Кока-Кола напуска пределите на Съединените Щати през 1900 година, когато сина на Кандлър, заминавайки за Англия взима със себе си шише сироп. Не след дълго започват и поръчките за галони от Вликобритания. В Европа първата бутилираща компания се е създала във Франция през 1920 година. А шест години по-късно Удръф насочва дейността на компанията към създаването на международен отдел, поради увеличаващите се страни сътрудници в производство и продажба на Кока-Кола.
В наши дни Кока-Кола се произвежда под формата на концентриран сироп, който се продава на фирми, които го разреждат, бутилират и разпространяват. Coca-Cola се предлага в различни опаковки и грамажи, които варират от 250 мл. до 2 литра.

Невероятни факти за Кока-Кола
- Поради световната си популярност и предпочитанията на потребителите, Кока-Кола се е превърнала в една от най-консумираните напитки на 21-ви век. Това е добър повод за порицание от страна на конкуренцията. На дневен ред са слухове относно количеството вредни вещества и тяхното въздействие върху организма. Доказателствата обаче са категорични, че напитката не е по- вредна от всяка друга безалкохолна напитка, консумирана в големи количества. Интересен факт е, че диетичната кола е с по- малка киселинност. Но при нормални условия в организма не би трябвало да се породят никакви неразположения.
- Кока-Кола е перфектният помощник за почистване на ръждясали повърхности. Това се дължи на фосфорната киселина, която превръща железния оксид в железен фосфат и това е добро средство за премахване на корозия върху железни предмети.
- Твърдението, че Кока-Кола води до пристрастяване поради съдържанието си на кофеин и фосфорна киселина не е доказано.
- Според проучване на “Business Insider”, Кока-Кола е най-разпознаваемата марка безалкохолна напитка от хората по целият свят. Като процент това се изразява в цели 84 % от хората по света, разпознаващи червено-белия надпис. Това превръща и “Кока-Кола” във втория най-разпознаваем израз след “Окей”.
- Кока-Кола се продава успешно в над 200 държави. Освен Кола, компанията производител предлага още хиляди напитки- безалкохолни, студени чайове, енергийни напитки, натурални сокове, като техният брой достига над 3500 напитки (над 500 бранда).
- Интересен факт е, че Кока-Кола е лидер на пазара на газирани напитки в САЩ с дял от 42.8 процента, докато Pepsi е с 31.1 процента. Дневно се консумират над 1.7 млрд. продукти на Coke от общо 55 млрд. напитки от всякакъв тип, с изключение на вода.
- Ще ви изненада факта, че компанията на Кока-Кола произвежда толкова много различни напитки, че дори да пиете по една на ден, ще са ви необходими 9 години, за да пробвате всички.
- Кока- Кола е 84-тата най-голяма икономика в света, благодарение на приходите й, достигащи над 35.1 млрд.
- Ще ви изуми сумата от 74 млрд. долара – точно на толкова е оценен брандът на Кока-Кола, повече от Red Bull, Starbucks, Pepsi и Budweiser взети заедно.
- Какво ще кажете за твърдението, че ако съберете всички автомати на Cokе, ще бъде необходимо място голямо колкото четири Емпайър Стейт Билдинг.
- Кока-Кола харчи пари за реклама, повече отколкото Microsoft и Apple взети заедно.
- Американците поглъщат 1.7 млн. тона или това се равнява на 4,8 кг. на човек захар всяка година само от Кока- Кола. Те водят в класация, в която пият средно по 399 продукта на Coke годишно. По света, средностатистическият човек консумира продукт на Coke веднъж на всеки четири дни.
- Мексиканците водят класацията по консумация на продукти на Coke със забележителните 665 порции продукти годишно. Консумацията е на челна позиция след тази на американците, британците, китайците и индийците.
- Алуминият, използван за производството на кутии за продуктите на Coke се равнява на 300 хил. тона

Кока-Кола през годините от създаването си до днес
Интересни ли бяха фактите ви за това любимо на милиони газирано питие? Сега ще обърнем поглед към над 130-годишната история на марката и нейните разновидности през годините.
Годината на създаването на Кока-Кола датира от 1886 от полковник Пембъртън. Ранен по време на Гражданската война в Америка, той развива пристрастеност към морфина. Нуждата му от тонизираща напитка, го води към създаването на лекарство, което се продава без рецепта в магазините. Според създателят си този сироп лекува множество заболявания, включително импотентност и главоболие.
1982 год. Coca-Cola създава първата си вариация – Diet Coke. Продуктът е направен по същата рецепта както оригиналния, но без съдържание на захар. За подслаждане е използван аспартам и захарин. Слоганът, водещ маркетинговата компания гласи: “Заради самия вкус”. Впоследствие са разработени и различни вкусове на Diet Coke, сред които лайм, ванилия и череша.
1983 година на пазара се предлага Кока-Кола без кофеин, но само за Американският пазар.
1985 година напитката променя формулата си и обявява новият продукт за “New Coke”. Проучване сред потребителите доказва, че те предпочитат новия вкус пред оригиналния, но марката се сблъсква с негативно посрещане в САЩ. Това води до връщане на оригиналната рецепта и новото име на марката, а именно Coca-Cola Classic. По същото време е представена и Чери Кола (Cherry Coke), която днес вече е достъпна по целия свят.
През 2002 година в САЩ и Великобритания е пусната Coca-Cola Vanilia. Същата се спира от производство през 2005-та година. Две години по- късно се завръща стремглаво, поради засиленият интерес на консуматорите.
Coke Zero се включва през 2005- версия на оригинала без калории в съдържанието. Този вид Кола е таргетирана основно към мъжката аудитория. Coke Zero се предлага с ванилия и такава без кофеин. Две години по- късно откриваме към портфолиото на продуктите Coke и Diet Coke Plus. Тя се отличава със съдържание на повече витамини и минерали. Пусната е на пазара във Великобритания в два варианта – с витамини В и с антиоксиданти, екстракт от зелен чай и витамин С. Тази разновидност на Кола не набира особена популярност и бързо бива спряна от производство.